Amazon versus Poșta Română: cineva trebuie să dispară

de: Alexandru Puiu
18 10. 2017

Poșta Română reprezintă o relicvă de pe vremea comunismului ce refuză să se adapteze la vremurile în care trăim, iar întregul sistem autohton îi permite să supraviețuiască.

[related]

Înainte de a trece însă la circumstanțele macabre care mi-au alimentat reticența absurdă față de orice ține de Posta Română, aș vrea să încep cu începutul. Dezbaterile vizavi de ineficiența acestei instituții au fost detaliate în van de-a lungul anilor la TV, în presa scrisă, pe rețelele sociale și nu numai. Dramatismul interacțiunii cu angajații ei de pe meleaguri mioritice iese însă și mai mult în evidență când ai ocazia să o compari în timp real cu un gigant mondial precum Amazon.

Aceasta este o companie care face pași repezi în a domina comerțul online în fiecare colț al mapamondului, iar în SUA a făcut deja pași importanți în a-și menține relevanța offline. Înainte de a achiziționa Whole Foods, cel mai mare lanț de produse bio premium din SUA, Amazon deschidea librării când orice alt lanț de magazine se străduia să le închidă. Aceasta este o companie care încheie fiecare mail cu „Feedback-ul tău ne ajută să construim cea mai mare companie din lume axată pe nevoile clientului”.

Ce se întâmplă când faci comandă pe Amazon

Deși comenzile de pe Amazon se reflectă de multe ori în costuri semnificative de transport, în funcție de greutatea produsului, de multe ori poți avea parte de niște reduceri atât de substanțiale încât respectivul detaliu să devină irelevant. Cum am mai scris în urmă cu câțiva ani într-un articol, singurul detaliu pe care trebuie să-l ai în vedere este să cumperi dintr-o țară europeană. În loc să folosești Amazon.com din Statele Unite, obișnuiește-te să verifici prețuri la lucrurile care te interesează pe Amazon.fr, Amazon.de, Amazon.co.uk, Amazon.it sau Amazon.es.

Dacă îți dorești un produs de peste ocean, valoarea respectivului colet va crește semnificativ din cauza vămii. În plus, indiferent cât plătești pe transport, s-ar putea să-ți fie livrat la vama din localitate, în loc să-ți ajungă la ușă. Traumele generate de serviciile vamale din frumoasa noastră țară reprezintă însă alt subiect pe care, din fericire, am avut norocul să-l evit de această dată și voi face tot posibilul să-l evit tot restul vieții petrecute în România.

Revenind însă la ofertele de pe Amazon, în cazul de mai sus, am făcut o comandă formată din trei produse, o boxă Bluetooth Marshall Stanmore, un bax de Schweppes Russchian și o husă de iPad Pro. Motivul comenzii a fost dat de boxa respectivă pe care în țara noastră nu am găsit-o decât pe negru la aproximativ 1.700 lei, iar de pe Amazon.de am putut să o achiziționez pe maro, culoarea dorită, la ofertă cu doar 255 euro, în loc de 350 euro preț standard. Practic, valoarea achitată fără transport a fost de aproximativ 1.160 de lei pe un produs care m-a încântat mai mult decât ceea ce găsisem în România.

Din păcate, din cauza modului în care sunt livrate comenzile pe Amazon, dacă ai mai multe produse într-o comandă, poți întâmpina o problemă. Deoarece, în mod evident, nu tot ce comercializează Amazon există într-un singur depozit, o singură comandă poate fi împărțită în două sau trei livrări separate. Practic, fiecare produs îți pleacă de unde există.

Astfel, în timp ce boxa Marshall Stanmore și baxul de Schweppes au fost livrate prin UPS în 4-5 zile la ușă, husa de iPad a fost livrată separat prin Deutsche Post. Pe teritoriul României, coletele mici expediate prin DP ajung la Poșta Română, în timp ce coletele de dimensiuni generoase sunt pasate către DHL și livrate la ușă.

Ce se întâmplă când ajungi la Poșta Română

Comandă obișnuită Amazon versus Poșta ROmână

În mod previzibil, husa respectivă de iPad a întârziat să apară. În același timp, pentru că a fost livrată prin intermediul poștei obișnuite din Germania, nu a avut un AWB, Tracking Number sau cod prin intermediul căruia să o localizez pe traseu. Coletul a plecat din Germania pe 25 septembrie. Prima mea tentativă de a intra în contact cu Poșta Română pe marginea acestui subiect a fost pe 2 octombrie. La momentul respectiv, nu primisem un aviz în poștă, dar am zis că dau totuși un telefon pentru că nu mă costă nimic.

Am căutat numărul pe internet, dar, înainte să sun, m-am încărcat cu răbdare și energii pozitive, fiind conștient că există șanse minime ca respectiva conversație să decurgă într-un mod constructiv. În final, dialogul a fost format din doar două replici. Eu am spus: „Îmi cer scuze că vă deranjez, nu știu sigur dacă dumneavoastră mă puteți ajuta sau ar trebui să-mi faceți legătura cu altcineva. Îmi puteți spune dacă a venit vreun colet de pe Amazon pe numele Puiu Alexandru?” Răspunsul doamnei de la telefon a fost: „Nu dăm informații la telefon!”. Imediat după, s-a auzit un piut pentru că îmi închisese telefonul.

Programul Oficiului Poștal cu care trebuia să interacționez eu figura pe internet ca fiind de la ora 9.00 la ora 1900. În aceeași zi m-am deplasat la respectivul sediu la ora 17.10, doar pentru a vedea pe ușa închisă un program scrijelit cu pixul de la la 10.00 la 17.00. Decizia schimbării programului s-a luat probabil la nivel local.

A doua zi dimineață m-am deplasat din nou la același sediu încârcat cu semnificativ mai multă răbdare decât în ziua anterioară. I-am înmânat cardul de identitate unei doamne de la unul dintre ghișee și, fără să apuc să-i spun că îmi doresc să verifice dacă am primit un colet, mi-a răspuns brusc. „Nu vă pot ajuta! Adresa de pe buletin nu este de Sighișoara! Trebuia să vă faceți mutație! De unde să știu eu că vă este destinat coletul?”

Din nou, am optat să nu mă enervez pentru că mi-am dat seama că tot la respectiva doamnă o să ajung peste câteva zile. În același timp, mi-am pus întrebarea cât de des se întâmplă oare ca cineva să vină cu un buletin aleatoriu la o poștă din altă localitate pentru a le juca feste doamnelor de la birou. După un lung șir de rugăminți și promisiuni că îmi voi schimba buletinul, doamna s-a hotărât să facă un compromis și să se ridice de la birou.

Tot atunci, mi-a atras atenția: „Să nu se mai repete”. Coletul nu ajunsese.

Am mai așteptat câteva zile și, fără să mai sun, m-am deplasat din nou la Poșta Română din localitate pentru a fi întâmpinat de un ton mult mai agresiv decât prima oară, pentru că se poate. De această dată, am încercat însă să fiu un pic mai eficient.

„Îmi cer scuze, aveți vreun colet din afara țării?” Răspunsul brusc a fost „Nu”. Partea un pic penibilă a fost că în spatele doamnei văzusem niște colete de dimensiunea unor cărți marcate cu Amazon. Am bănuit că husa mea ipotetică ar trebui să se afle într-un colet de dimensiuni similare.

Mi-am permis să revin cu o întrebare suplimentară: „Vreți, totuși, să verificați dacă nu este ceva de la Amazon vă rog frumos, că am venit deja de mai multe ori?” În acel moment, toate persoanele din oficiu au întors privirea câtre interlocutoarea mea care a decis să ridice tonul câteva octave. „Domn’e, dumneata nu înțelegi că nu avem nici un colet din afara țări în oficiu, de unde să ți-l dau? L-ai verificat pe internet?” Am încercat să-i justific lipsa unui număr de urmărire, dar am fost întâmpinat de o replică pe același ton ascuțit: „Domn’e, eu am același program de urmărire ca și tine! Dacă nu-l poți urmări, nu pot să te ajut!” Am părăsit incinta.

Am sunat la Amazon

Episodul descris mai sus a avut loc pe 10 septembrie. Imediat după ce am ieșit de la poștă am sunat la Amazon. De fapt, am făcut două tap-uri pe secțiunea de suport din aplicația de mobil și am fost sunat în câteva secunde de către un reprezentant de la serviciul clienți al Amazon. I-am explicat întreaga situației domnișoarei de la telefon, m-a înțeles perfect și mi-a spus că pe data de 13 septembrie, dacă nu voi primi coletul, îmi vor fi livrați banii înapoi împreună cu costul transportului.

I-am mulțumit pentru gest, dar i-am spus că, mai mult decât banii, m-ar ajuta produsul. În acel moment, mi-a dat ocazia să comand același produs, să aleg cea mai rapidă cale de transport cu toate costurile suportate de Amazon. I-am spus că mă voi decide vineri, pe 13 septembrie, să fac acel gest dacă tot nu va sosi respectiva husă de iPad.

Pentru a se asigura că voi avea parte de aceleași beneficii indiferent când mă voi decide să comand produsul din nou, concluzia discuției mi-a fost atașată într-un mail pe care îl poți vedea mai sus.

Vineri, în mod previzibil, coletul nu sosise la poștă. De această dată am avut ocazia să interacționez cu o persoană care a avut răbdare să se uite printre cele trei-patru colete marcate cu Amazon pe care le menționasem mai sus. Când am ieșit din clădirea poștei și am intrat în aplicația de mobil a Amazon, am fost notificat că a fost inițiată procedura de returnarea a prețului husei împreună cu costurile de transport. Nu este exclus ca husa să ajungă la un moment dat la Poșta Română, dar s-ar putea să renunț să mai încerc să intru în posesia ei.

[readmore]

Luni, pe 16 octombrie, am refăcut comanda către Amazon cu un reprezentant al companiei la telefon și, deși am mai comandat în plus pe lângă husa inițială un gamepad Steel Series Nimbus, promisiunea inițială a fost respectată. Am selectat cea mai rapidă metodă de transport, iar costurile de curier de aproximativ 17 euro aferente comenzii au fost transformate în zero, după cum se poate vedea în captura de mai jos. Coletul va fi livrat prin UPS peste doar câteva zile și sunt convins că nu voi întâmpina nici un fel de alte probleme. Iar dacă intervine ceva neprevăzut, pot dormi liniștit cu gândul că următoarea mea interacțiune va fi cu un reprezentant Amazon, nu cu „doamna” de la Poșta Română.

Amazon comandă finală